Facebook elérhetőség! 2012. február 20.
Köszönjük! 2011. május 22.
Vasúton,vasaddal,vízhez... 2011. február 5.
2011
2010. január 8.
A kerékpáros forgalommal kapcsolatos jelzőtáblák fogalmának pontosítása
(A rendelet 13. § változásai)
A módosítás előtt:
e) „Kerékpárút” (26. ábra), a tábla azt jelzi, hogy a kétkerekű kerékpárok csak a kerékpárúton közlekedhetnek; a segédmotoros rokkantkocsi, gépi meghajtási kerekes szék, illetőleg a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kétkerekű segédmotoros kerékpár, segédmotoros rokkantkocsi a kerékpárúton legfeljebb 20 km/óra sebességgel közlekedhet. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos;
A módosítást követően:
„e) „Kerékpárút” (26. ábra): a tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos;”
A módosítás előtt:
i) „Gyalog- és kerékpárút” (26/d. és 26/e. ábra);
A módosítást követően:
„i) „Gyalog- és kerékpárút” (26/d. ábra): a gyalogos, a kerekesszék és a kétkerekű kerékpár közlekedésére kijelölt út. Ha a gyalogos és a kerékpáros forgalmat burkolati jel választja el (26/e. ábra) a gyalogos és a kerékpáros csak az útnak a részére kijelölt részén közlekedhet;”
A módosítás részletezi a kerékpárút, valamint a gyalog- és kerékpárút használatának szabályait. A burkolati jellel kettéválasztott gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok és kerékpárosok csak az út számukra kijelölt részén közlekedhetnek. A kerékpárosok közlekedésére kijelölt útfelületek kötelező használatát részlegesen feloldja. Az esetleges eltérés lehetőségének megadását közútkezelői döntési hatáskörbe utalja az 54. § kiegészítésével.
Közvetlen előzmény nélküli új elem:
Az R. 17. §-ának (1) bekezdése a következő g/6. és g/7. ponttal egészül ki:
[A tájékoztatást adó jelzőtáblák a következők:]
„g/6. „Nyitott kerékpársáv” (117/g. ábra); a tábla a kerékpárosok egyirányú közlekedésére kijelölt kerékpársáv úttesten történő elhelyezkedését jelzi.
g/7. „Nyitott kerékpársáv vége” (117/h. ábra):
117/g. ábra 117/h. ábra
A módosítás meghatározza a „Nyitott kerékpársáv” fogalmát és a hozzá kapcsolódó jelzőtáblákat.
9. §
Új útburkolati jelek bevezetése
(A rendelet 18. § változásai)
A módosítás előtt:
h/1. „Előretolt kerékpáros felállóhely balra bekanyarodó kerékpárosok számára” (153/a. ábra); a forgalomirányító fényjelző készülékkel szabályozott útkereszteződésben az oda kerékpársávon érkező és balra bekanyarodó kerékpárosoknak, a megállás helyét jelölő vonalak közötti, kerékpárt mutató sárga színű útburkolati jellel (158/i. ábra) megjelölt úttestre csak a tilos fényjelzés ideje alatt szabad a többi jármű elé - a besorolás általános szabályai szerint - besorolva a továbbhaladáshoz felkészülni.
A módosítást követően:
„h/1. „Előretolt kerékpáros felálló hely a balra bekanyarodó kerékpárosok számára” (153/a. ábra); a forgalomirányító fényjelző készülékkel szabályozott útkereszteződésben az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon ( 158/k. ábra) vagy a kerékpársávon oda érkező és balra bekanyarodó kétkerekű kerékpárok a megállás helyét jelölő vonalak közötti, kerékpárt mutató sárga színű útburkolati jellel (158/i. ábra) megjelölt úttestre csak a járművek forgalmát irányító fényjelző készülék piros fényjelzésének időtartamában szabad – a 36. § (12) bekezdésében foglaltak és a besorolás általános szabályai szerint – a többi jármű elé besorolva a továbbhaladáshoz felkészülni.”
A módosítás az előretolt kerékpáros felálló helyre vonatkozó jelenleg hatályos rendelkezést pontosítja. A felálló helyre a kerékpárosok nem csupán kerékpársávon, hanem az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon is megérkezhetnek.
Közvetlen előzmény nélküli új elem:
Az R. 18. §-a a következő (8)-(10) bekezdéssel egészül ki:
„(8) Az úttest vagy egy részének lezárása miatt szükséges ideiglenes forgalomszabályozásnál alkalmazott – az (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott – sárga színű útburkolati jel kiegészíthető vagy helyettesíthető:
a) függőleges jelzőfelülettel és fényvisszaverő prizmával ellátott vagy
b) fényt kibocsátó
burkolati jelzőtestekkel.
A forgalmi rend átmeneti változásai fokozott baleseti kockázatot jelentenek. Ezért hasznos, ha a járművezetőket a sárga színnel felfestett útburkolati jeleknél jobban észlelhető prizmás vagy világító lengőfülek is figyelmeztetik pl. a sávváltásra.
Közvetlen előzmény nélküli új elem:
„(9) Az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom (158/k. ábra) jelzi a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével.”
158/k. ábra
„(10) A nyitott kerékpársávot – amely a kerékpárosok közlekedésére kijelölt sáv – az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel is jelzi. A nyitott kerékpársávot – az egy irányban vagy egymással szemben közlekedő járművek egymás mellett történő elhaladás ezt szükségessé teszi – más járművek is igénybe vehetik, az irányváltoztatásra vonatkozó szabályok megtartása mellett. A jobbra bekanyarodást a nyitott kerékpársávról kell végrehajtani. A kerékpáros balra bekanyarodásra történő felkészülés céljából, vagy ha a nyitott kerékpársáv megszűnik, a nyitott kerékpársávot elhagyhatja.”
A módosítás rögzíti a kerékpáros nyomvonal jelölésére alkalmas burkolati jel formáját és a nyitott kerékpársáv használatának szabályait. A kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével.
11. §
A gyalogosok közlekedésének új szabálya
(A rendelet 21. § változásai)
Közvetlen előzmény nélküli új elem:
Az R. 21. §-a a következő (13) bekezdéssel egészül ki:
„(13) A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.”
A kerékpáros forgalom segítése érdekében a rendelkezés a közös gyalog- és kerékpárutak esetében figyelmezteti a gyalogosokat a körültekintő és elővigyázatos közlekedésre.
12. §
Haladás az úton
(A rendelet 25. § változásai)
A módosítás előtt:
(2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, kerékpárral, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra a külön szabályok (36. §) az irányadók.
A módosítást követően:
„(2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra a külön szabályok (36. §) az irányadók.”
A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. Ezzel egyidejűleg az általános jobbra tartási kötelezettséget az 54. § kiegészítésével megerősíti.
A módosítás előtt:
<SPAN style="FONT-FAMILY: 'Arial','sans-serif'; COLOR: blac